Blog

/  Columns   /  Onze outdoor plannen in de herfst

Onze outdoor plannen in de herfst

De herfst doet zijn intrede, blaadjes worden langzaam oranje en vallen van de bomen. De avonden worden weer donker en het weer wat onstuimiger. Het is tijd voor een andere aanpak voor onze outdoor activiteiten. Niet meer suppen, maar wat dan wel? Tijd voor onze herfst plannen!

Wandelconditie onderhouden

Laten we beginnen met onze wandelconditie. Die hebben we de afgelopen weken flink opgekrikt door onze vakantie naar Zwitserland en Oostenrijk. Het lopen gaat veel soepeler, onze rugzakken voelen minder zwaar aan en we kunnen langer door wandelen voordat we moe worden. Allemaal voordelen die we maar al te graag zouden willen onderhouden. Hoe gaan we dat doen?

Trage tochten Utrecht

Zoals jullie weten hadden we heel ambitieus een challenge bedacht om voor onze vakantie alle Trage Tochten rondom Utrecht te lopen. Helaas lukte dat vanwege de hittegolf niet, maar zijn we wel extra vastbesloten om de tochten allemaal te bewandelen. Op dit moment zitten we op 7 van de 15, waarvan de laatste tocht een stadstocht is. Dus die telt eigenlijk niet mee, en dan zitten we al op de helft!

N70 in Nijmegen

Op de website van Summit Stories kwam ik voor het eerst de N70 tegen. Deze route in Nijmegen is 15 km lang en heeft maar liefst 350 hoogtemeters. Een perfecte route dus ter voorbereiding op een bergvakantie of zoals wij om je bergconditie op peil te houden. Ik kijk nu al uit naar de hoge bomen en prachtige bossen waar het pad doorheen loopt. Doordat de route zo dicht bij Duitsland ligt, lijkt het misschien net alsof we echt even de grens overgaan. Het enige nadeel van deze route is dat hij vrij populair is, dus hopelijk kunnen we een rustig moment uitkiezen om te gaan wandelen.

Wandelen in Limburg

Dan komen we meteen bij het volgende punt, namelijk een mini vakantie naar Limburg. Ook daar kunnen we hoogtemeters blijven maken en genieten van hele andere uitzichten dan hier in Utrecht. Denk maar aan de glooiende heuvels die we mogen beklimmen. Wellicht is het ook een voorbereiding op het Krijtlandpad dat we nog heel graag eens zouden willen lopen. Het zal ons in ieder geval inspireren!

Kromme Rijnpad

Tijdens onze Trage Tocht in Doorn kwamen we dit pad al een stukje tegen en sindsdien zijn we extra benieuwd geworden naar deze route langs de Kromme RIjn. Hij is maar liefst 29 kilometer lang en loopt vanuit Wijk bij Duurstede terug naar Utrecht. Een hele mooie tocht om flink wat afstand af te leggen, maar ook om te genieten van het typische Nederlandse landschap dat nu prachtige herfstkleuren laat zien.

Gaan jullie dan alleen maar wandelen?

Nu lijkt het misschien alsof we alleen maar aan het wandelen zijn, maar niets is minder waar. We zijn naast fanatieke wandelaars ook fanatieke buitensporters. In de sportschool staan is niets voor ons en de natuur valt op veel meer manieren te beleven dan alleen maar met de benenwagen.

Blijven fietsen o.a. mountainbiken

Van de zomer hebben we heel veel gefietst. Ik schafte een racefiets aan en Wouter had al een gravel bike. Stiekem vind ik het met alle blaadjes en takken op de weg toch best wel spannend met mijn dunne bandjes, maar daar is de perfecte oplossing voor! Ik heb namelijk het geluk dat ik de oude mountainbike van mijn vader mag overnemen. Deze is vrij klein en ik heb hier als tiener wel eens op rond gecrosst door de bossen. Nu zou ik misschien wel een mountainbike route willen proberen, al moet ik dan eerst wel een aantal angsten overwinnen. Tot ik dat gedaan heb geeft het me een extra optie om fijn te blijven fietsen, tot de wegen weer iets beter begaanbaar zijn of als het zonnetje lekker schijnt. Ik ben namelijk niet alleen maar een zomerfietser, ik geniet ontzettend van het fietsen en vind het heerlijk om het hele jaar door nieuwe routes te ontdekken.

Herfstkamperen

Sinds we onze tent hebben gekocht, vinden we het heerlijk om er spontaan op uit te gaan. Ja. ook nu het wat kouder begint te worden. Daar kun je je gelukkig heel goed op kleden en met een beetje extra voorbereiding en de juiste gear is het prima te doen. Er zijn veel Natuurkampeerterreinen die open blijven gedurende de winterperiode, dus gaan we er zeker op uittrekken! Wellicht kunnen we het combineren met een van onze wandelroutes of duiken we een weekendje de natuur in om offline op te laden voor de komende drukke wintermaanden.

Boulderen / klimmen

Vorig jaar kocht ik mijn eerste klimschoenen. Sindsdien ben ik naar Utrecht verhuisd en had ik geen klimmaatje meer in de boulderhal. Wel ben ik al een paar keer alleen geweest om verschillende hallen uit te proberen, maar vind ik dat toch een beetje lastig. Het is prettig als er iemand kan meekijken. Dus hoop ik deze periode iemand te vinden die wellicht met me mee zou willen of wil ik misschien een klimcursus doen ik en klimhal. Ik ben heel benieuwd hoe ik mezelf nog verder kan uitdagen en een beetje kracht opdoen vind ik altijd mooi meegenomen. Zeker tijdens het wandelen en fietsen heb ik daar echt profijt van. Dus iemand die met me mee wil…