Blog

/  Kamperen   /  Ultiem ontspannen bij Zwier aan de Vinkeveense plassen

Ultiem ontspannen bij Zwier aan de Vinkeveense plassen

Soms is het nodig om je batterij eens even helemaal op te laden. Even niet bezig zijn met werk, het huishouden of de dagelijkse routine. Dat was ook precies de reden dat we 3 dagen naar Zwier aan de Vinkeveense plassen zijn geweest. Of we helemaal zen en relaxt weer terug zijn gekomen? Lees nog even door en je komt er gauw genoeg achter!

Zwier is onderdeel van haven Winkeloord aan de Vinkeveense plassen. De eigenaars (2 zussen) wilden hun mooie plekje met zoveel mogelijk mensen delen. En dus bouwden ze een deel van de haven om tot een heus paradijsje waar je kunt overnachten in prachtige tipi-tenten. Ja, technisch gezien ben je aan het kamperen omdat je in een tent slaapt. Maar daar houdt de vergelijking ook wel op. Bij Zwier is je tent voorzien van een houten vloer, boxspring bedden, een koelkastje, tafel en stoelen en zelfs een knusse love-seat. Daarnaast worden alle maaltijden ook nog eens verzorgd voor je, en kun je in de gezellige bar ook zelf drankjes meenemen. En je kunt het water op met kano, sup of een sloepje.

Het was dus wel duidelijk dat we meer zouden gaan glampen dan echt campen. Maar dat is op z’n tijd ook wel eens lekker! We boekten voor 2 nachten, en uiteindelijk was het dan eindelijk zover!

Op woensdagmiddag reden we weg uit Utrecht. Al na een halfuurtje stonden we bij de ingang van Zwier. Zo dichtbij, maar toch was meteen duidelijk dat we in een andere wereld beland waren. Na een korte rondleiding liepen we naar onze tent. Onmiddellijk vielen al onze zorgen van ons af. De tenten staan rondom een kleine inham met water, die is afgezet zodat je er ongestoord kunt zwemmen. De gasten die eerder waren aangekomen zaten al lekker te relaxen in een ligstoel bij de tent, of aan de rand van het water.

Nadat we onze spullen naar de tent hadden gebracht ploften we ook lekker neer, met onze voeten in het water. We vielen met onze neus in de boter: het was borreltijd, dus konden we onze borrelplank gaan ophalen. Wat een heerlijk begin van onze mini-vakantie! Een uurtje later zaten we aan ons avondeten, een gepofte zoete aardappel met dukkah en bloemkoolsalade. Toen wisten we het zeker: we gaan echt extreem genieten hier!

De rest van de avond hebben we heerlijk buiten gezeten, genietend van de stilte. Tegen het eind van de avond begon het te regenen. Een prima moment om ons terug te trekken in de tent. Met het geluid van regen op het tentdoek boven ons vielen we allebei als een blok in slaap.

De volgende ochtend werden we helemaal ontspannen wakker. En natuurlijk besloten we al gauw om koffie te gaan zetten. Voor de tentgasten was een kleine kas ingericht met alle spullen die je nodig hebt om koffie of thee te zetten. Heerlijke gemalen koffie, een cafetière en een melkopschuimer: alle ingrediënten voor een lekkere cappuccino die we heerlijk voor onze tent opdronken. Samen met een heerlijk ontbijtje met verse croissants, een smoothie bowl, een plakje bananenbrood en nog veel meer.

Een goede bodem was wel nodig want we hadden grootse plannen. Na het ontbijt gingen we met een kano het water op. Onze eerste kanotocht samen, maar die relatietest hebben we toch mooi overleefd 💪 We kregen van Zwier een kaart mee waarop ze twee mooie kanoroutes hadden uitgestippeld. We besloten om beide routes aan elkaar te rijgen en er een iets langere tocht van te maken.

Dat bleek een goede keus want we hebben onze ogen uitgekeken! De eerste helft van de tocht ging door een mooi natuurgebied, waar we niemand anders tegenkwamen. Heerlijk peddelen tussen het groen en in alle stilte: dat is echt ultiem genieten. Het tweede deel ging wat meer door bewoond gebied, maar dat was ook heel leuk. Er staan ontzettende veel mooie huisjes, en je komt langs allerlei eilanden waar je even kan aanleggen. Na ongeveer 2,5 uur kwamen we weer terug. En was het natuurlijk eerst lunchtijd 😉

Vervolgens was het tijd voor item twee op de agenda: suppen! Voor mij was dit nog helemaal nieuw, maar Eline is een fervent supper die thuis zelfs haar eigen board heeft staan. Ik vond het nogal spannend maar was ook wel heel benieuwd hoe het zou zijn. Dus pakten we allebei onze gigantisch grote leen-sups en was het tijd om op te stappen. Voor mij super onwennig, zelfs zittend op mijn knieën! Het duurde lang voor ik mijn balans een beetje had gevonden. Onderweg deed ik een aantal pogingen om rechtop te gaan staan, maar dat viel nog niet mee. Na een tijdje waren mijn beenspieren zo gespannen dat ik überhaupt niet meer normaal kon staan 😅

Uiteindelijk hebben we iets meer dan een uur gesupt voor we weer terug waren. Wat een ervaring! Sowieso heel leuk om dit een keer samen gedaan te hebben. Maar ik begrijp ook een stuk beter waarom Eline zo gek is op suppen. Je bent echt één met de natuur, en je kan volop genieten van het landschap en de stilte. Voor herhaling vatbaar!

Na al deze inspanning kwamen we moe maar voldaan weer terug bij onze tent. Natuurlijk hebben we die avond ook weer heerlijk gegeten. De volgende dag beloofde een mooie te worden: ik was jarig, én we gingen een ochtendje varen met een sloep!

En toen kwam het eind van ons verblijf bij Zwier opeens al in zicht! Maar gelukkig hoef je er pas rond 15:00 ’s middags uit te checken! Dus alle tijd voor een heerlijk verjaardagsontbijt in het zonnetje. We hadden een sloepje gereserveerd (ook dat is inbegrepen in het arrangement!) en gingen lekker de Vinkeveense plassen op. Daar vaar je tussen de kleine eilandjes waar vaak (vakantie) huisjes op gebouwd zijn. En omdat het vrijdagochtend was hadden we het water bijna helemaal voor onszelf!

Na een paar uur genieten op het water kwamen we weer terug in de haven. Daar stond onze laatste Zwier lunch al op ons te wachten. De Beyond burger waar we ons vanaf dag 1 al op hadden verheugd. En die stelde absoluut niet teleur!

Toen was het moment toch echt daar: tijd om weer naar huis te gaan… Maar wat hebben we het heerlijk gehad zeg! Van de eerste tot de laatste minuut was het puur genieten, en had je het gevoel dat aan alles was gedacht. Het woord stress bestaat niet bij Zwier. Dit is een plek waar je niks hoeft en alles mag. Wij komen er 100% zeker nog een keer terug!