Blog

  /  Tips & Tricks   /  Voor het eerst wandelen in de bergen: de beste voorbereiding

Voor het eerst wandelen in de bergen: de beste voorbereiding

Als je voor het eerst in de bergen gaat wandelen is het slim om je thuis al voor te bereiden. Als je normaal gesproken alleen in Nederland wandelt ben je immers niet veel gewend qua langdurig wandelen, of hoogtemeters. Dan kan het wel eens een schok worden als je voor het eerst een berg moet beklimmen! Voordat we samen naar Zwitserland en Oostenrijk vertrokken hebben we ons ook goed voorbereid. Graag delen we onze ervaringen met je!

Je denkt misschien: “in Nederland kan je toch helemaal niet oefenen met bergwandelen??” Zoveel bergen hebben we immers niet in ons kikkerlandje. Toch kan je je ook in eigen land prima voorbereiden op je eerste bergtocht.

Langere wandelingen maken

Waar het bij bergwandelen met name om gaat is doorzettingsvermogen. Als je een mooie top wilt beklimmen ben je al gauw een uur of 6 aan het lopen. De beste voorbereiding die je kunt doen is dus langere wandeltochten maken. Dat hoeft dan nog niet eens per se in heuvelachtig gebied.

In de 2 maanden voordat we vertrokken hebben we in Nederland veel langere wandeltochten gemaakt van tussen 15 en 25 kilometer. Dat waren vooral Trage Tochten, over onverharde paden. We hadden daarbij onze bergschoenen aan, en namen ook onze backpacks mee. Daarmee train je je lichaam al vrij aardig op langdurig lopen, met gewicht op je rug. Als je in Nederland 5 uur kunt wandelen, kun je het in Oostenrijk ook!

Trainen voor hoogtemeters

Als je eenmaal gewend bent aan langere wandelingen kun je ook nog specifiek gaan oefenen met hoogtemeters. Wij hebben dit zelf niet echt gedaan, maar het kan zeker wel helpen! Als je in Nederland vast wilt wennen aan hoogtemeters maken kun je bijvoorbeeld wandelingen gaan maken in (zuid-) Limburg of in de omgeving van Nijmegen. Daar heb je al wat meer heuvelachtig gebied, en kun je wandelingen vinden van ongeveer 5 uur, met tussen de 300 en 450 hoogtemeters. Bijvoorbeeld de N70 route rondom Nijmegen, die wij nog op onze wishlist hebben staan. Dat is nog zeker niet hetzelfde als wandelen door de bergen, maar het begint ergens op te lijken.

Loop je bergschoenen goed in

First things first: als je serieuze tochten in de bergen wilt gaan maken raden we echt aan om goede bergschoenen te kopen. Bij voorkeur type B/C. Die schoenen zijn hoger en steviger, waarmee je je enkels beter beschermd. Nadat je de schoenen hebt gekocht wil je ze goed inlopen voor je de bergen in trekt. Niks vervelender dan er op je eerste tocht achter komen dat je schoenen toch niet lekker passen, of dat je er blaren in krijgt.

Bovendien zijn bergschoenen zwaarder dan je normale schoenen of sneakers. Dat is even wennen met wandelen. Door in Nederland al flink wat kilometers te maken in onze bergschoenen (en sokken, vergeet die niet!) waren we compleet gewend aan onze schoenen toen we echt de bergen in gingen.

Lekkerste wandelkleding voor jou

Als je langere wandelingen in Nederland gaat maken merk je ook al snel welke wandelkleding je prettig vindt. Dat is heel belangrijk! Niks vervelenders dan een broek die na een paar uur begint te schuren, of sokken die niet lekker zitten in je schoenen. Wij kwamen er bijvoorbeeld allebei al snel achter dat merino wollen ondergoed echt heel veel lekkerder loopt! Datzelfde geldt voor goede wollen sokken die je voeten goed droog houden. En ook qua bovenkleding merk je snel wat je nodig hebt bij welke temperaturen. Loop je bijvoorbeeld graag met lange mouwen of juist in een t-shirt? En wanneer trek je een fleece vest aan? Experimenteer hier tijdens je voorbereiding alvast mee, zodat je precies weet wat je mee wilt nemen de bergen in.

Plaats een reactie